Založte si svůj vlastní e-shop a www stránky jednoduše a levně.
pronájem e-shopu
Vyhledávání
Nejprodávanější
Novinkovač
Zadejte svou adresu pro odebírání informací o novinkách a slevách.
Reference
Všeobecné články / Pravidla úspěšného e-shopu

Pravidla úspěšného e-shopu

Úspěšné zavedení internetového obchodu vyžaduje nemalé úsilí, popsali jsme proto pár jednoduchých základních ale o to důležitějších pravidel bez kterých je e-shop odsouzen k zániku či neudržitelnosti.

1.Nejistota - největší nepřítel e-shopu.

Stalo se Vám už že jste něco nekoupil jen z toho důvodu že některé informace kolem vysněného produktu nebyli jednoznačné?

Když nám něco není jasné v kamenném obchodě, kdykoliv se můžeme obrátit na personál. U internetového obchodu je nám k dispozici v optimálním případě zákaznická služba v podobě e-mailu nebo na telefonu. Nicméně k základním znakům uživatelů internetu patří netrpělivost - když jim není něco okamžitě jasné - raději si najdou jiný obchod, než aby zvedli telefon - "KLIK" a už jsou pryč.

V běžném obchodování zabezpečuje důvěrnost osobní kontakt a hmatatelnost vybraného produktu. Zákazníkovi je k dispozici mnoho informací dle kterých vědomě nebo i podvědomě ale vždy se rozhodne, jestli může obchodníkovi důvěřovat. Tento druh "rozsudku" se u zákazníka objeví i v internetovém obchodě, má ale k dispozici mnohem menší okruh informací. Informační deficit zde musíte nějakým způsobem vykompenzovat a vědomě přesvědčit zákazníka že jste důvěryhodný.

Zákazník by chtěl vědět:

  • od koho nakupuje (představte se, mějte i na více místech vystavené Vaše kontaktní údaje)
  • co přesně nakupuje (dejte o výrobku k dispozici kompletní, podrobné, přesné a konkrétní informace)
  •  kolik ho to bude stát (přesné ceny, jestli obsahují DPH, jestli jde o cenu konečnou včetně všech příplatků a služeb)

Výjimečný význam pro zákazníka představují možnosti platby a doručení, konkrétně jak, kdy, a za kolik jste schopni zboží dodat. Když budou mít nějaké další speciální výdaje - tyto příplatky je vhodné uvést již v popisu výrobku. Nikdy a nikde nenechávejte žádné nejasnosti, raději vše popište víckrát, než aby nákup ztroskotal z důvodu nedostatku informací.

Minimálně stejně důležitou roli hraje ochrana osobních dat. Hodně lidí se bojí toho, že se jeho osobní data dostanou do nepovolených rukou. Na všech místech, kde Váš zákazník musí vyplnit nějaké osobní údaje, jasně připomeňte, že jsou jeho data v naprostém bezpečí.

2. Kreativita - důležitá pouze v určitých případech.

Veliké procento neúspěšného nákupu plyne z překážek při hledání cílového produktu. K tomu můžeme přičíst další procenta lidí, kteří opustili obchod kvůli nelogickým krokům v proceduře vyplňování objednávky. Mnoho lidí dělá chybu v tom, že se pokusí převratným způsobem inovovat proces objednávek. Internetový prodej přitom ještě nedospěl do fáze, kde je možné experimentovat - držme se raději obvyklých, zákazníkem zvyklých procedur při vyplňování objednávek.

Nikdy nepoužívejte záhadné a nejasné navigační řešení, ve kterém např. zákazník musí navést myš na obrázek aby se dozvěděl, kam že se dál dostane, nepoužívejte mnoho kroků v proceduře dokončení objednávky, a nechtějte od zákazníka vyplňovat žádné zbytečné údaje, které byste např. chtěl využít pouze jako doplněk k Vašim statistikám. Tyto metody nemá v lásce ani zkušený uživatel internetu a začátečníci většinou ani nezjistí, co mají v dané situaci dělat a raději utečou.

3. Design - první dojem je velice důležitý.

Většina lidí se koukne na stránku a během několika vteřin má v hlavě jasno "pěkný" či "ošklivý" anebo něco mezi. Přitom je klidně možné že na ošklivých stránkách nakupuje stovka lidí den co den, zatímco z designérského zázraku má požitek pouze jeho majitel a tvůrce.

Design není cílem internetového obchodu, zastupuje zde pouze méně důležitou roli nástroje. Kromě grafických prvků má design i mnohem důležitější prvek a tím je text, jeho formátování, konstrukce a typografie. S designem nemusíte zákazníka očarovat (tuto roli přenechejte raději nabídce), stačí, když nám vytvoří pozitivní první dojem a napomůže k hlavní roli e-shopu - k prodeji.

Tímto nechci důležitost designu v žádném případě degradovat. Důležitost prvního dojmu je každému známy a v prostředí internetu platí dvojnásob. Někteří lidi jsou schopni během pár vteřin podle designu vynést rozsudek nad stránkou a tím i nad firmou, která stránky provozuje.

Profesionalita a spolehlivost je pro uživatele internetu víc než důležitá: když uživatel nedůvěřuje - nenakupuje. Právě proto jsou odsouzeny na smrt e-shopy, kterých design vyzařuje "amatérizmus". Závěr zákazníka je pochopitelný: Když je e-shop již od pohledu amatérský, proč by byly produkty profesionální. Odrazujícím příkladem "amatérizmu" v e-shopech jsou i veledůležité texty typu: "Tato stránka je W3C XHTML 1.0 kompatibilní" nebo "Stránka se vygenerovala za 0,12 ms" - co to je?, koho to zajímá?

Existuje nespočet internetových obchodů přeplněných nejnovějšími grafickými prvky, flash animací, různými "blikátky" a efekty, dokonce s intrem při vstupu na stránky nebo hudbou. Takové efekty nemají žádný význam (kromě toho že si designérská firma za to vyinkasovala větší peníze), právě naopak - odvozují pozornost od nejdůležitějšího prvku e-shopu, od produktů. Proto když si necháváte vyrobit design od webdesignérské společnosti, při zadávání objednávky mějte rozhodující představu o tom, co si chcete nechat vytvořit. Zřídka se povede vytvořit efektivní design ze slov "Vytvořte mi něco pěkného".

4.Komplexnost - je potřebná, ale nechme si jí v tajnosti.

E-shop umí stovky vychytaných funkcí a dokonce něco dělá i automaticky? - Perfektní.
Co z toho má vidět či vědět zákazník? - Jenom to co nezbytně musí.

Základem úspěšného e-shopu je taktéž její jednoduchost, ať je jednoduché přes vyhledávání až po nákup všechno. Zjednodušte objednávání, jak jen můžete, zbytečné kroky odstraňte a všude všechno nechte jednoduchým a jednoznačným tak aby bylo pro zákazníka jasné jaké následující kroky má možnost udělat.

Zákazník musí vždy znát odpověď na 3 základní otázky: Kde se nacházím? Kam můžu odtud jít? Jak se mohu dostat tam, kam chci? Nejjednodušší způsob k zjištění správné funkce e-shopu je požádat
Vašeho souseda/přítele aby vyzkoušel nakoupit, a přitom sledovat jaké kroky udělá. Hlavní je, aby šlo o podobně internetově zdatného člověka, jakou bude Vaše cílová skupina. Nejzákladnější chyby objevíte již při tomto základním testu.

5. Návštěvnost - proč nejdou zákazníci?

Náš krásný nový internetový obchod je hotový, s hrdostí otevíráme brány e-shopu a zde přichází studená sprcha. Ubíhají dny a stále jsme nic neprodali. Dejme tomu že jsou stránky hezky udělány, vše je na svém místě, nabídka je konkurenceschopná, akce jsou svůdné.

Jaký může být problém?

Odpověď je jednoduchá - náš nový obchod ještě nikdo pořádně neviděl, objevilo se zde pár náhodných návštěvníků, kterým vůbec nešlo o nákup, hledali něco úplně jiného. Když nerozšiřujeme informaci, že náš e-shop existuje, když nepomůžeme lidem naši skvělou nabídku objevit - vypadá to jakoby náš e-shop ani neexistoval.

Teď nastává "bod zlomu" když z postu stavitele e-shopu musíme okamžitě převzít funkci marketingového manažera.

Snad nejzákladnějším prvkem pro přilákání návštěvníků na naše stránky je budování zpětných odkazů - tzv. Link building. Mezi základní metody link building-u patří: výměna odkazů mezi weby, registrace do katalogů e-shopů, firem či zboží a nákup placených zpětných odkazů.

Dalším velice důležitým prvkem je optimalizace pro vyhledávače - jedná se o proces když chceme podle určitých klíčových slov dosáhnout co nejlepších pozic s výpisem odkazu na naše stránky ve vyhledávačích (jde hlavně o Google).

Dobrá pozice ve výsledcích vyhledávače závisí na 2 hlavních faktorech:

  • Nakolik optimálně je daná stránka postavená z hlediska daného klíčového slova (tzv.onsite optimalizace)
  • Kolik a jak kvalitní zpětné odkazy směrují na danou stránku (již předem zmíněný link building).

Jaké vybrat klíčová slova např. pro e-shop s kosmetikou?

V ideálním případě by to logicky mělo být slovo "kosmetika" ale Google už na to má 2 miliony výsledků a proto není moc pravděpodobné, že se během krátkého času vůbec stránka vyšplhá do top 20-tky.  Bylo by tedy lepší vybrat si klíčové slovo mnohem relevantnější.

V internetovém obchodě je několik set produktů, co když slova "šampon" nebo "řasenka" budou hledat víckrát než slovo "kosmetika" ?.

V případě dobře navrženého internetového obchodu není problém dosáhnout toho aby všechny stránky e-shopu byli pro vyhledávače optimalizovány a navíc optimalizovány i stránky každého produktu nebo kategorie ve kterém je produkt umístěn (na jednu stránku tedy můžete mít klíčové slovo "šampon", na druhou "řasenka", na hlavní "kosmetika“… na šedesátou "sprchový gel" atp...)

Dá se říct, že dobrý e-shop tohle vše dělá automaticky, jen je potřeba při přidávání kategorií/produktů správně vyplnit jednotlivé řádky formuláře a systém už automaticky upraví dané stránky tak aby z hlediska vyhledávání byli optimalizované.

Každý e-shop nevyužívá všechny možnosti optimalizace pro vyhledávače, přitom je to zcela zdarma a ušetří spousta marketingových výdajů o zvýšené návštěvnosti e-shopu ani nemluvě!

Poznámka: v Online Store je tato možnost v maximální míře k dispozici. Se správným vyplněním formulářů pro správnou optimalizaci pro vyhledávače Vám rádi poradíme.

6. Marketing - učit se od lepšího není ostuda.

Byl jste už v hypermarketu?

Kdo se občas objeví v hypermarketu někdy ani netuší jak vědomé a pečlivé plánování vede k tomu které výrobky, kde konkrétně jsou vystaveny. Stejně netuší, že to nebylo osudem, že si nakonec zakoupil sadu tužkových baterek v akci (velice se vyplatila) a speciální švýcarskou čokoládu (vždycky jsem ji chtěl ochutnat), a přitom původně chtěl jen nějakou minerálku na cestu do auta.

Rozumnější zákazníci přicházejí s nákupním lístkem od manželky (hlavně bez manželky) a nenechají se svést všude přítomnými výhodnými nabídkami. Je to tedy velice těžký úkol i pro muže, protože vzhledem k rozložení zboží je nucen projít kompletně celou nabídkou supermarketu (včetně regálu s pivem), aby těch pár na papírku napsaných drobností posbíral.

Největší marketingový specialisté ve volně přístupných materiálech tvrdí, že internetový marketing je diametrálně odlišný od běžného marketingu a použitím běžných praktik je internetový obchod odkázán k zániku.

Na placených přednáškách se od stejného specialisty dozvíte, že to není až tak celkem pravda. Metody marketingové psychologie jsou na zákazníky platné nezávisle na tom, kde nakupují. Každý úspěšný e-shop používá i tradiční techniky podporující prodej. Vezměte si například psychologické ceny (tzv. Baťovy ceny) časové či množstevní slevy, atp.

Další i u elektronických obchodů použitelné marketingové metody jsou např.:

  • zobrazení populárních produktů na klíčových pozicích (např. v obchodě s DVD na hlavní stránce titul, který byl ještě nedávno v kinech trhákem).
  • tzv. "Cross selling", zobrazení dalších souvisejících produktů např. v popisu daného produktu (kdo se podívá na černý toner, možná ho bude zajímat i ten barevný).
  • tzv. "Up selling", zobrazení novějších produktů u daného produktu (kdo si prohlíží fotoaparát, možná ho bude zajímat novější typ jen o pár stovek dražší a s větším rozlišením).

Všechny tyto nástroje slouží pro zvýšení obratu v e-shopu a tím i zisku. Pokud Vám došli nápady, jděte se inspirovat do hypermarketu :-).

7. Automatizace - vyzařující profesionalita.

Díky čemu bude vypadat e-shop vážně a profesionálně?

Od toho, že je vidět neustálá péče o zákazníky, o stránky, anebo jen e-shop takovým dojmem působí.
Pravidelné e-maily s osobním oslovením, nabídky produktů dle zájmu zákazníka z okruhu již objednaných produktů, rychlá a vyčerpávající odpověď na jejich otázky, pravidelně nové zboží, měnící se akce, vždy jiné produkty v boční nabídce. Není na stránce zastaralý obsah, vypršené akce - je tedy vidět že se o stránky majitel stará, pravidelně aktualizuje, jedním slovem stránka "žije".

Kolik práce je k tomu všemu potřeba?

Záleží na tom jak je e-shop automatizovaný. Napsat 5-6 e-mailů na jméno - pěkná práce, napsat desítky - tvrdá práce, napsat stovky - je takřka nemožné. Řešením je automatizace. Pokud máte na nejčastější otázky, různé akce a nabídky předem připravené e-mailové šablony a systém za Vás dosadí do e-mailů osobní oslovení - základní automatizace je na světě.

Další šíření a publikování je možné jen se souhlasem autora.

E-shop:

Přihlášení
Košík
Doporučujeme
AKTUÁLNĚ
24.5.2016
Nová verze OnlineStore v2.0 za staré ceny pronájmu! Pokud si objednáte pronájem teď, garantujeme stávající cenu po celé období předplatného. Navíc automaticky free SSL k doméně. Nabídka platí do 1.7.2016!

12.3.2015
Instalujeme novou verzi OnlineStore v1.5, která umožňuje vkládat (nepovinně) obrázky i k jednotlivým atributům (do výběru vlastností). Můžete tak vytvořit plnohodnotný konfigurátor, Vaši klienti tak mají absolutní přehled při výběru jednotlivých variant produktu.
Anketa
Jak jste objevil(a) naše stránky?
Google
Seznam
Odkaz z jiných stránek
Jinak
NahoruTisknout
 © 2004 - 2016 Panavis elektronik