Založte si svůj vlastní e-shop a www stránky jednoduše a levně.
pronájem e-shopu
Vyhledávání
Nejprodávanější
Novinkovač
Zadejte svou adresu pro odebírání informací o novinkách a slevách.
Reference
Všeobecné články / Jak začít s e-shopem

Jak začít s e-shopem

U většiny malých podnikatelů v posledních letech v důsledku krize a bez vlastního zavinění ve větší či menší míře poklesl obrat a tím tedy i zisk. Za takových okolností by bylo hříchem nevyužít obrovských možností internetového prodeje. Založení vlastního internetového obchodu je v dnešní době jednoduchou záležitostí, k dispozici je nespočet platforem obchodních systémů i marketingových nástrojů.

1. Co lze v internetovém obchodě prodávat.

Těm, kteří již provozují kamenný obchod či výrobu je jejich sortiment odpovědí na to, co na internetu prodávat. Ne každé zboží je však pro e-shop vhodným artiklem.

Obecně platí, že takové výrobky se dají efektivně prodávat které:

  • mají nízkou relativní hodnotu (minimální riziko spojené s nákupem).
  • vyžadují poměrně málo informací (i přes internet lze předat veškeré důležité informace o produktu).

Výjimkou může být, pokud máme v plánu provozovat e-shop typu B2B (business to business) tzn., chceme otevřít velkoobchod pro další prodejce, kteří již naše zboží znají.

2. Vhodný název pro doménu.

Výběr doménového jména může mít důležitou roli v úspěšnosti našeho e-shopu.
Hlavní otázkou většinou bývá, zda si zvolit doménu korelující s názvem firmy nebo podle okruhu produktů a služeb, které plánujeme v e-shopu nabízet.

Je-li název naší firmy již obecně známý nebo prodáváme výrobky jedné a již rozšířené značky, můžeme si zvolit doménu podle názvu naší společnosti případně kombinaci názvu firmy a značky produktů. V opačném případě je výhodnější zvolit si doménu, která v názvu co nejvíce odráží okruh nabízených výrobků.

3. Obsah internetového obchodu.

Máme-li e-shop k dispozici – je třeba obchod naplnit co nejpečlivěji obsahem.
Nejčastějším (a dá se říci nutným) obsahem internetového obchodu je následovné:

  • Kategorie.

Kategorie jsou srdcem e-shopu - dobrá kategorizace je důležitým základem k orientaci zákazníků a tedy úspěchu. Čím víc položek produktů máme, tím je důležitější třídění zboží do různých kategorií ne-li do několika úrovní podkategorií. Kategorie volíme přehledně a rozumně, tak aby naši zákazníci jednoduše a intuitivně našli to co hledají.

  • Produkty

Vybudovat databázi produktů většinou není lehká práce - čím více zboží, tím těžší úkol nás čeká. Každý produkt je důležité vybavit minimálně jednou kvalitní fotografií a kromě základních parametrů produktu uvést alespoň pár informativních řádků kvalitního textu - proč se vyplatí daný produkt zakoupit.

  • Textový obsah

Již ze zákona musí obsahovat náš e-shop několik textových stránek. Jsou to např. obchodní a dodací podmínky, prohlášení o ochraně osobních údajů, údaje o provozovateli včetně adresy a identifikačního čísla, atp. Kromě nich je ale výhodné dát k dispozici návštěvníkům stránek i další informace dle okruhu výrobků, dle cílové skupiny atp.

Zamyslete se nad tím, jaké otázky může položit Váš zákazník a zkuste na ně odpovědět dopředu. Obchody s kvalitním textovým obsahem upřednostňují i vyhledávače, bývají v něm použita pro nás důležitá klíčová slova a tak, pokud budou obsahovat pro zákazníky i užitečné informace - „zabijeme tím dvě mouchy jednou ranou“. Texty ovšem nikdy z jiných stránek nekopírujte, nejde jen o základní slušnost a autorská práva - za duplicitní obsah vyhledávače stránky, namísto zvýhodnění, penalizují.

  • Automatické e-maily

Dobrý internetový obchod obsahuje systém pro automatickou komunikaci se zákazníky. Minimálně odešle zprávu po objednávce, při registraci nebo např. při odeslání balíčku zákazníkovi. Texty těchto e-mailů se vyplatí napsat co nejpřívětivějším způsobem k zákazníkovi.

4. Logistika a zásobování e-shopu.

a). Sklad a nákup zboží

K provozování internetového obchodu nejsou bezpodmínečnou nutností velké investice, dokonce ani sklad není podmínkou k založení úspěšného e-shopu.

Nejčastější modely skladování jsou následující:

  • Běžný způsob skladování

Tento způsob provozují hlavně ti, kteří nakupují ve velkém množství za výhodnější ceny a také ti co prodávají vlastní výrobky. V tomto případě je zákaznický servis nejefektivnější, přesto tento způsob vyžaduje velké investice jak do skladových zásob zboží, tak do skladovacích prostor a inventáře. Navíc je zde vcelku významné riziko, že nám zůstane určité zboží tzv."na krku", a to pak můžeme být nuceni prodat pod nákupní cenou.

  • Způsob "Just in time".

Velice rozšířeným je model, kdy i obchodník obstarává zboží až tehdy, když jej prodá zákazníkovi. Tento způsob může být velice efektivní, pokud máme v blízkosti jednoho i více velkoobchodníků nebo výrobců, od kterých máme možnost rychle obstarat požadované zboží. Významně méně efektivní je v případě, kdy vázne logistika a zákazník musí i týdny čekat na objednané, ne-li zakoupené zboží.

  • Způsob "Dropshipping".

U nás zatím méně rozšířený způsob, kde nejenže nemáme sklad, ale ani objednávky neexpedujeme a samotné dodání výrobku i výběr platby za zboží nevyřizujeme. Namísto nás vše vyřizuje velkoobchodník, od velkoobchodu pak pouze inkasujeme určité dohodnuté procento za zprostředkování prodeje. Tento způsob je velice rozšířený v USA, velkoobchod si tak může zajistit odběr zboží i u prodejců, kteří by např. kvůli velké vzdálenosti jinak u něj nenakupovali.

  • Digitální zboží

Připomeňme si ještě poslední skupinu, kterou tvoří tzv. digitální zboží prodávané v nefyzické podobě (hudba, software, e-knihy atp.). Jelikož je zde zboží nehmotné, nejsou starosti se skladováním - o to větší starosti jsou, ale s jeho ochranou. Digitální produkty jsou jednoduše kopírovatelné, což má za důsledek poškozování obchodních zájmů. Jedinou Vaší ochranou je v tomto případě pouze autorský zákon a jeho důsledné uplatňování.

b). Způsoby dopravy.

Pro doručování objednávek k zákazníkovi máme v internetovém obchodě hned několik možností.

  • Doručovací služby.

Snad nejpoužívanější způsob doručování zboží. Kromě České Pošty existuje na trhu několik desítek dalších společností. S dobírkou vybrané peníze od nich obdržíte nejčastěji na účet během pár dnů zpoždění. Některé společnosti dokonce od Vás v dohodnutou dobu na dohodnuté adrese vaše balíčky i převezmou. Získáte tak čas který byste obvykle strávili ve frontě na poště.

  • Osobní převzetí.

Osobní převzetí se překvapivě čím dál víc rozšiřuje. Tak jak se kamenné a online obchody začínají sjednocovat - stejně tak se stává jednodušší i osobní obsluha, kterou zákazníci čím dál víc upřednostňují. Rychlý a pohodlný nákup elektronickou cestou, důvěryhodné a osobní předání zboží, při němž má zákazník možnost svůj nákup nejen zkontrolovat, ale i rozšířit. Zajímavým způsobem tak online obchod nesnižuje, ale naopak zvyšuje reklamu a příjmy kamenného obchodu.

  • Doprava vlastními prostředky.

Doprava vlastním vozovým parkem je výhodná, z důvodu vysokých nákladů, pouze v určitých případech. Je-li doručení velice naléhavé (např. doručování potravin) a nebo pokud se daný e-shop zaměřuje na lokální zákazníky (např. rozvážka na oblastní a městské úrovni). Tento způsob dopravy je dobře aplikován také u e-shopů prodávajících zboží velkých rozměrů (např. stavebniny) a samozřejmě u obchodování na úrovni B2B kde si mění majitele velké objemy zboží.

c). Způsoby úhrady.

U internetového prodeje platba a doručení nemusí proběhnout na stejném místě ani ve stejném čase.
Podívejme se na možnosti:

  • Dobírka.

Od nás směrem na západ tento způsob úhrady prakticky už neexistuje, přesto je u nás zatím nejrozšířenějším způsobem platby za zboží. A ještě asi i dlouho bude. Pro zákazníka je to de facto nejbezpečnější způsob jak nakoupit, pro obchodníka naopak. Obsahuje mnoho nevýhod ( vedení uhrazených a odeslaných objednávek, vyplňování nebo tisk dobírkových složenek, obecně vyšší náklady na dopravu) a riziko že si zákazník zboží nepřevezme je taktéž nezanedbatelné. Z uvedeného vyplývá, že bychom měli vědomě podporovat zákazníky při výběru jiných a výhodnějších možností platby.

  • Bankovní převod předem.

Druhý nejpoužívanější způsob který, pro obchodníka vykompenzuje negativa dobírky, naopak pro zákazníka ne příliš pohodlná metoda.

  • Platby bankovní kartou

Nepohodlnost bankovního převodu plně kompenzuje platba bankovní kartou. Tuto službu nabízí již mnoho bankovních i nebankovních společností, většinou jde o tzv. 3D řešení, které je pro zákazníka absolutně bezpečné, neboť nikdo kromě převod poskytující banky v žádném případě neobdrží informace o bankovní kartě.

  • Metody virtuálních peněženek

Velice rozšířeným způsobem je platba přes platební brány pomocí tzv. virtuálních peněženek. Hlavním a celosvětově uznávaným představitelem této služby je v zahraničí služba PayPal. Pokud tedy chceme expandovat i mimo ČR, využití této platební brány nás určitě nemine. Paypal není pouhou virtuální peněženkou, stejně jako bankovní ústavy i on nabízí možnost platby kartami nezávisle na tom, zda má zákazník založený PayPal účet.

5. Nejdůležitější právní informace

Základní podmínkou k otevření internetového obchodu je vlastnictví živnostenského oprávnění.
Mimo to Váš e-shop ze zákona musí obsahovat:

  • Kompletní informace o provozovateli e-shopu.
  • Obchodní podmínky, tedy kompletní znění smlouvy, kterou prostřednictvím e-shopu uzavíráte se svým zákazníkem.
  • Prohlášení o ochraně osobních údajů, jelikož shromažďujete osobní údaje a taková vaše činnost podléhá zákonu o ochraně osobních údajů. Vždy byste měli uvést, k čemu svěřená data používáte, komu a za jakých podmínek je předáváte a jak s nimi nakládate.

6. Zvyšování návštěvnosti e-shopu.

Poměrně dost začínajících prodejců a část laické veřejnosti si myslí, že naplněním obsahu e-shopu nejsložitější práce končí, ale je to přesně naopak. Nejtěžší práce právě začíná. Nově otevřený e-shop se dá přirovnat ke kamennému obchůdku, v podloubí malého domu, který se nachází na Šedesátépáté ulici od náměstí malého městečka, stovky kilometrů od zákazníka a ještě k tomu ve sklepních prostorech bez výlohy. Samozřejmě je to trochu nadsázka, ale faktem je, že do neznámého e-shopu musíte přivést návštěvníky a ty také dále přesvědčit, aby u Vás nakupovali. Naštěstí pro tento účel v prostředí internetu existuje mnoho marketingových nástrojů a možností které se pokusíme popsat v našem dalším článku.

Další šíření a publikování je možné jen se souhlasem autora.

E-shop:

Přihlášení
Košík
Doporučujeme
AKTUÁLNĚ
24.5.2016
Nová verze OnlineStore v2.0 za staré ceny pronájmu! Pokud si objednáte pronájem teď, garantujeme stávající cenu po celé období předplatného. Navíc automaticky free SSL k doméně. Nabídka platí do 1.7.2016!

12.3.2015
Instalujeme novou verzi OnlineStore v1.5, která umožňuje vkládat (nepovinně) obrázky i k jednotlivým atributům (do výběru vlastností). Můžete tak vytvořit plnohodnotný konfigurátor, Vaši klienti tak mají absolutní přehled při výběru jednotlivých variant produktu.
Anketa
Jak jste objevil(a) naše stránky?
Google
Seznam
Odkaz z jiných stránek
Jinak
NahoruTisknout
 © 2004 - 2016 Panavis elektronik